Nadeelcompensatie

Bent u door een ruimtelijke ontwikkeling benadeeld door de gemeente? Of heeft u schade door een besluit of handeling van de gemeente? Dan kunt u compensatie aanvragen.

Nadeelcompensatie is een regeling voor schadevergoeding voor rechtmatig overheidsoptreden, bijvoorbeeld door werkzaamheden of besluiten van de gemeente. Het gaat om schade die uitstijgt boven het normaal maatschappelijk risico en een burger of bedrijf onevenredig zwaar treft in vergelijking tot andere burgers of bedrijven. Dit soort schade hoeft u als burger of bedrijf niet of niet geheel te dragen, maar moet de overheid geheel of gedeeltelijk vergoeden. Deze vergoeding noemen we nadeelcompensatie. 

Omgevingswet en nadeelcompensatie (schade na 1 januari 2024)

Sinds 1 januari 2024 geldt de Omgevingswet en de Wet nadeelcompensatie en schadevergoeding bij onrechtmatige besluiten. Is uw schade van na 1 januari 2024 en is deze schade niet veroorzaakt door een bestemmingsplan, omgevingsvergunning of besluit van vóór 2024? Dan handelt de gemeente uw schade volgens deze nieuwe regeling af.


Accordion item is ingeklapt

In de Verordening Nadeelcompensatie Nunspeet 2023 staan procedureregels over hoe een aanvraag om nadeelcompensatie behandeld wordt. Hierin is ook opgenomen welke gegevens nodig zijn om te kunnen beoordelen of er sprake is van nadeel dat voor vergoeding in aanmerking komt. Ook zijn er drempelwaardes opgenomen in beleidsregels. Als het schadebedrag onder de drempelwaarde zit, komt deze niet voor vergoeding in aanmerking.

Accordion item is ingeklapt

Om in aanmerking te komen voor nadeelcompensatie moet u aan een paar voorwaarden voldoen. De belangrijkste voorwaarden staan hieronder voor u op een rij. 

  • U heeft schade geleden.
  • U heeft uw schade goed onderbouwd.
  • Er is een rechtsreeks verband tussen het handelen van de gemeente en uw schade.
  • U heeft schade als gevolg van een rechtmatig genomen besluit, maatregel of feitelijke handeling van de gemeente. 
  • U heeft nog niet op een andere manier een tegemoetkoming voor de schade geregeld.
  • De schade mag niet behoren tot het normaal maatschappelijk risico of het normale ondernemersrisico.
  • U dient een volledig ingevuld aanvraagformulier in via DigiD. U kunt dit formulier ook schriftelijk indienen. U stuurt dit dan samen met alle gevraagde stukken ondertekend op.
Accordion item is ingeklapt

Vul digitaal het aanvraagformulier in (via onderstaande knop).

Nadeelcompensatie aanvragen (DigiD)

Of stuur uw ondertekende formulier nadeelcompensatie (pdf, 99.32 KB) volledig ingevuld en ondertekend met bijbehorende bijlagen per post naar:

Gemeente Nunspeet
Postbus 79
8070 AB Nunspeet

U krijgt binnen twee weken een ontvangstbevestiging van uw aanvraag.

Accordion item is ingeklapt
  1. U betaalt eerst het drempelbedrag van €500,- als particulier en €1000,- als bedrijf om de aanvraag in behandeling te nemen. Bij toekenning van nadeelcompensatie betalen we dit bedrag aan u terug. 
  2. Wij vragen in veel gevallen een onafhankelijke deskundige een nadeelcompensatie-rapport op te stellen. Voordat de adviseur het conceptadvies opstelt, krijgt u de gelegenheid uw verzoek toe te lichten. Vervolgens heeft u ook de mogelijkheid te reageren op het conceptadvies.
  3. De onafhankelijke deskundige stelt het definitieve advies op. De gemeente neemt aan de hand van dit definitieve advies een besluit over de toekenning van nadeelcompensatie.
  4. U ontvangt binnen 8 weken een besluit van de gemeente. Indien er een onafhankelijke deskundige betrokken is ontvangt u binnen maximaal 26 weken een besluit van de gemeente. De termijn kan worden verlengd, bijvoorbeeld wanneer de gemeente meer bewijsstukken opvraagt. 
Accordion item is ingeklapt

Bent u het niet eens met het besluit van de gemeente over uw aanvraag? Dan kunt u bezwaar indienen. 

Bezwaar indienen

Accordion item is ingeklapt

Wet ruimtelijke ordening en planschade 

Is de schade van vóór 1 januari 2024? Dan handelt de gemeente uw schade volgens het oude recht af. Dit geldt voor de volgende situaties:

  • De schade komt door een bestemmingsplan dat van kracht werd vóór 1 januari 2024. Of dat vóór 1 januari 2024 ter inzage lag en de gemeenteraad daarna heeft vastgesteld. Het oude recht geldt dan nog 5 jaar vanaf het moment dat het bestemmingsplan van kracht wordt. 
  • De schade komt door een omgevingsvergunning die onherroepelijk werd vóór 1 januari 2024. Of voor die datum is aangevraagd en na 1 januari 2024 onherroepelijk is geworden. Het oude recht geldt dan tot 5 jaar na het vaststellen van het besluit om de vergunning te verlenen.
  • De schade komt door een ander besluit of handeling. Het oude recht blijft dan gelden als de gemeente het besluit vóór 1 januari 2024 heeft bekendgemaakt. Of als de gemeente de handeling vóór 1 januari 2024 heeft uitgevoerd.

De kosten voor het indienen van een aanvraag planschadecompensatie onder het oude recht bedraagt €360,- Bij toekenning van planschade betalen we dit bedrag aan u terug.

Eventuele ondertekening partner/gemachtigde

Indien er een mede-eigenaar en/of gemachtigde is dan heeft u een ingevulde en ondertekende verklaring mede-eigenaar (pdf, 107.95 KB) en/of verklaring gemachtigde (pdf, 108.15 KB) nodig (u kunt het document printen, ondertekenen en scannen of er een foto van maken zodat u het document kunt uploaden).

Eventuele eigendomsbewijs/contract
Als u schadevergoeding wilt aanvragen voor waardevermindering van uw eigendom: stuur dan de datum mee waarop u eigenaar bent geworden van het huis of ander eigendom. Voeg ook een kopie van het eigendomsbewijs of het contract van verkoop bij.

Aanvragen planschade voor 1 januari 2024

Vul digitaal bovenstaand aanvraagformulier in of stuur uw ondertekende formulier (pdf, 74.23 KB) volledig ingevuld en ondertekend met bijbehorende bijlagen per post naar:

Gemeente Nunspeet
Postbus 79
8070 AB Nunspeet

Verloop van de aanvraag

De aanvrager moet het aanvraagformulier digitaal invullen of per post opsturen naar de gemeente. Na het indienen ontvangt u een bevestiging. In deze bevestiging staat dat u het verschuldigde bedrag binnen vier weken moet betalen. Pas nadat dit bedrag op tijd is betaald en het formulier volledig is ingevuld, behandelt de gemeente uw aanvraag. Als uw verzoek om planschade wordt goedgekeurd, krijgt u ook het betaalde bedrag terug.

Accordion item is ingeklapt

Heeft u vragen over de nadeelcompensatie? Neem dan contact op via (0341) 25 99 11 of mail naar gemeente(at)nunspeet.nl


Wat vindt u van onze website?

Groene smiley (positief)Oranje smiley (neutraal)Rode smiley (negatief)

Contact