Op Goede Vrijdag (18 april a.s.) zijn het gemeentehuis en de gemeentewerf gesloten. 

Privacyverklaring

Laatst gewijzigd: 1-4-2025

De gemeente Nunspeet vindt uw privacy belangrijk. Wij behandelen uw persoonlijke gegevens vertrouwelijk en volgens de wet. In deze privacyverklaring geven wij u de algemene informatie over de manier waarop wij persoonsgegevens verwerken en hoe en waarom wij als gemeente dat doen. Ook leest u wat uw privacyrechten zijn en wat u hiermee kunt doen.

Accordion item is ingeklapt

Sinds 25 mei 2018 geldt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) voor alle verwerkingen van persoonsgegevens. Deze Europese wetgeving geldt in de hele Europese Unie (EU), dus ook in Nederland. Voor die zaken die wel nationaal geregeld moeten worden is de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (UAVG) in Nederland daarnaast van toepassing. In bepaalde situaties verwerken wij ook politiegegevens. Dit gebeurt op grond van de Wet politiegegevens (Wpg).

Accordion item is ingeklapt

De gemeente Nunspeet verwerkt persoonsgegevens om de wettelijke en publieke taken te kunnen uitvoeren. Ook wanneer u zich bij de gemeente meldt voor bijvoorbeeld zorg, ondersteuning, schuldhulpverlening of andere diensten hebben wij gegevens van u nodig. Dit geldt ook als u bijvoorbeeld een aanvraag doet voor een bijstandsuitkering of een vergunning aanvraagt om te bouwen. U heeft er recht op dat wij zorgvuldig en vertrouwelijk met uw persoonsgegevens omgaan.

De gemeente Nunspeet verwerkt verschillende persoonsgegevens. Persoonsgegevens zijn gegevens die direct of indirect over iemand gaan of naar iemand te herleiden zijn. Denk hierbij aan de naam, geboortedatum, adres, maar ook het Burgerservicenummer (BSN). In sommige situatie verwerken wij ook bijzondere persoonsgegevens. Bijzondere gegevens zijn door de wetgever extra beschermd. Dit zijn bijvoorbeeld gegevens over uw gezondheid, politieke voorkeur of strafrechtelijke gegevens.

In de AVG staan redenen (grondslagen) om persoonsgegevens te verwerken. Om rechtmatig persoonsgegevens te mogen verwerken, moet dit gebaseerd zijn op één van deze grondslagen. Wij verwerken uw persoonsgegevens alleen als hiervoor een wettelijke grondslag is. Dat wil zeggen:

De gegevensverwerking is noodzakelijk:

  • voor het nakomen van een wettelijke verplichting;
  • voor de vervulling van een taak van algemeen belang of voor de uitoefening van openbaar gezag;
  • ter bescherming van de vitale belangen;
  • voor de behartiging van de gerechtvaardigde belangen;
  • voor de uitvoering van een overeenkomst;
  • of u heeft toestemming gegevens voor de verwerking van uw persoonsgegevens.

De belangrijkste AVG-grondslagen voor het verwerken van persoonsgegevens door onze gemeente zijn:

  1. Uitvoeren van een wettelijke verplichting en/of een taak van algemeen belang: in de wet kan staan welke gegevens wij van u moeten vastleggen en voor welke doelen. Daarnaast mogen wij persoonsgegevens verwerken voor uitoefening openbaar gezag of het algemeen belang. Denk bijvoorbeeld aan:
    1. Gebruiken van gegevens over uw huishouden voor de gemeentelijke belastingaanslag.
    2. Vastleggen van uw naam, adres of uw huwelijk in de Basisregistratie Personen (BRP).
    3. Toevoegen van uw (ver)bouwgegevens aan het Kadaster en landelijke voorzieningen.
    4. Uitgeven van officiële documenten, zoals een rijbewijs, paspoort of identiteitskaart.
    5. Uitvoeren van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015), de Participatiewet en de Jeugdwet.
    6. Behandelen van vergunningaanvragen en de handhaving.

      Wanneer de verwerking is gebaseerd op de grondslag wettelijke verplichting bent u verplicht om de noodzakelijke persoonsgegevens te verstrekken voor de uitvoering van onze wettelijke taken. Wanneer u deze persoonsgegevens niet verstrekt, kunnen wij onze taken niet uitvoeren en u niet van dienst zijn.

  2. Voor de uitvoering van een overeenkomst: wij kunnen persoonsgegevens ook gebruiken voor het uitvoeren van een overeenkomst die wij met u gesloten hebben. Denk bijvoorbeeld aan:
    1. Inboeken en versturen van facturen.
    2. De koop van een kavel grond.
Accordion item is ingeklapt

Meestal geeft u zelf uw gegevens aan ons, omdat wij die nodig hebben om u verder te helpen. Daarnaast is in de wet geregeld dat wij in sommige gevallen hiervoor systemen mogen raadplegen, bijvoorbeeld de Basisregistratie Personen (BRP) of andere informatiesystemen. Soms ontvangen wij persoonsgegevens van andere partijen of wisselen wij gegevens met hen uit.

Wanneer gegevens van u nodig zijn voor diensten die niet onder een wettelijke verplichting of een overheidstaak vallen, vragen wij uw toestemming voor het verkrijgen en gebruiken van uw gegevens. Ook dan zullen wij u uitleggen waarom die gegevens nodig zijn en met wie wij uw gegevens eventueel delen. U wordt er op gewezen dat u in zo’n geval niet verplicht bent om uw gegevens te verstrekken. U mag uw toestemming altijd weer intrekken. Onder het kopje ‘Wat zijn uw rechten?’ leest u hier meer over.

Accordion item is ingeklapt

Wilt u weten welke persoonsgegevens overheidsinstanties gebruiken? Een globaal overzicht krijgt u via de website van MijnOverheid. Op deze website MijnOverheid vindt u ook een pagina met de titel 'Persoonlijke gegevens'. Daar ziet u welke gegevens van u zijn geregistreerd bij de verschillende overheidsorganisaties. Hier kunt u onder meer een overzicht krijgen van uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP). Ook kun je hier terecht voor een globaal overzicht van gegevens over uw huis, zoals de WOZ-waarde. Via de website wiekrijgtmijngegevens.nl ziet u welke organisaties er in de Basisregistratie Personen (BRP) kunnen kijken om hun werkzaamheden uit te oefenen.

Accordion item is ingeklapt

Wij verstrekken uw gegevens uitsluitend aan andere organisaties als dit nodig is om te voldoen aan een wettelijke verplichting of voor de uitoefening van een overheidstaak. Met organisaties die uw gegevens verwerken in opdracht van ons sluiten wij een overeenkomst. Dit om te zorgen voor eenzelfde niveau van beveiliging en vertrouwelijkheid van uw gegevens. Wij blijven verantwoordelijk voor dit gebruik van uw persoonsgegevens.

Accordion item is ingeklapt

Wij hebben niet de intentie gegevens te verzamelen van websitebezoekers die jonger zijn dan 16 jaar, tenzij ze toestemming hebben van ouders of voogd. Onze website kan echter niet controleren of een bezoeker ouder is dan 16 jaar. Wij raden ouders dan ook aan betrokken te zijn bij de online activiteiten van hun kinderen. Zo voorkomt u dat hun persoonsgegevens verzameld worden zonder uw toestemming.

Accordion item is ingeklapt

Je kunt een beroep doen op de volgende privacyrechten.

Recht op inzage in gegevens

U kunt ons vragen om inzage in uw persoonsgegevens. U kunt zonder het geven van een reden uw persoonsgegevens inzien of een afschrift (kopie) ontvangen. Op die manier moet voor u duidelijk worden waar de gegevens vandaan komen en met wie wij de gegevens eventueel delen of hebben gedeeld. U kunt alleen gegevens over uzelf opvragen, niet over anderen. Dit kan alleen als u kunt aantonen dat u gegevens namens iemand opvraagt en/of daarvoor toestemming heeft verkregen.

Recht van aanpassen, aanvullen, beperken, meenemen of verwijderen van de gegevens

Staan in uw dossier niet de juiste gegevens of is het niet compleet? Dan kunnen wij op uw verzoek uw dossier aanpassen, aanvullen of gegevens verwijderen. Dit kan niet altijd. Bijvoorbeeld als er een juridische procedure loopt waarbij die gegevens van belang zijn. Als het niet kan, kunt u nog wel uw eigen verklaring in het dossier laten opnemen. Verder kunnen wij in sommige gevallen uw gegevens (bijvoorbeeld behandelgegevens) afschermen, zodat (tijdelijk) alleen bepaalde mensen deze kunnen zien.

Intrekken van uw toestemming

Als u aan ons toestemming heeft verleend om uw persoonsgegevens te mogen verwerken, kunt u deze toestemming ook weer intrekken. U doet dit op dezelfde wijze als waarop u toestemming heeft verleend.

Bezwaar tegen verwerking gegevens

U kunt bezwaar aantekenen tegen het verwerken van uw persoonsgegevens. U kunt ons dan vragen om uw persoonsgegevens niet meer te gebruiken. Dit kan niet altijd. U moet in zo'n geval kunnen aantonen dat de verwerking nadelige gevolgen voor u kan hebben.

Hoe doet u dit?

Als u een beroep wilt doen op 1 of meerdere van uw privacyrechten kunt u per post een verzoek indienen. In dat geval moet u zich kunnen legitimeren bij de balie van de gemeente Nunspeet.

We behandelen uw verzoek binnen één maand. Is uw aanvraag complex? Dan hebben wij hiervoor nog twee maanden extra.

Voor een enkel afschrift van de persoonsgegevens brengen wij geen kosten in rekening. Voor aanvullende kopieën kunnen wij een redelijke vergoeding vragen.

Bent u 16 jaar of ouder? Dan kunt u zelf een beroep doen op uw privacyrechten. Ben je tussen de 12 en 16 jaar? Dan kun je samen met je gezaghebbende ouders een beroep doen op je privacyrechten.

Accordion item is ingeklapt

U kunt voor persoonsgegevens die in de BRP zijn opgenomen geheimhouding aanvragen. Door een verzoek tot geheimhouding te doen bij de gemeente voorkomt u dat bijvoorbeeld niet-commerciële bedrijven of instellingen, verenigingen of kerkgenootschappen uw gegevens zonder uw toestemming krijgen.

U kunt geheimhouding op verschillende manieren aanvragen. Jonger dan 16 jaar? Dan moet de aanvraag gedaan worden door een ouder of verzorger.

Wilt u de geheimhouding opheffen? Dit gaat op dezelfde manier als aanvragen.

Accordion item is ingeklapt

Wanneer wij uw verzoek niet of gedeeltelijk honoreren, leggen we altijd uit waarom dit zo is. U heeft recht op de vastlegging hiervan in een beschikking. Hiertegen kunt u bezwaar aantekenen bij de verwerkingsverantwoordelijke. Meestal is dat het college van burgemeester en wethouders. In de beschikking staat hoe u dit kunt doen. Lees meer over het maken van bezwaar en/of beroep.

Accordion item is ingeklapt

Bij de gemeente Nunspeet werkt een Functionaris voor gegevensbescherming (FG). De FG controleert of de gemeente zich houdt aan de privacywet. De FG kan:

  • informatie verzamelen over gegevensverwerkingen binnen de gemeente;
  • de verwerkingen analyseren en beoordelen of ze aan de wet voldoen ;
  • informatie, adviezen en aanbevelingen geven aan de organisatie.

De FG voert haar taken onafhankelijk uit. Dat wil zeggen dat zij geen inhoudelijke aanwijzingen krijgt van het bestuur.

Accordion item is ingeklapt

Bent u niet tevreden over het handelen van de gemeente bij het omgaan met uw privacy of het verwerken van uw persoonsgegevens? Of vindt u dat de gemeente ten onrechte uw persoonsgegeven heeft verwerkt? Dan kunt u een klacht indienen bij de gemeente.

Bent u het niet eens met het antwoord dat u van de gemeente krijgt op bijvoorbeeld een privacyklacht? Komt u er niet uit met de gemeente of wilt u een melding doen van een andere privacymistand? Neem contact op met onze Functionaris Gegevensbescherming door een e-mail te sturen naar fg@nunspeet.nl.

Wanneer wij er samen niet uitkomen, kunt u naar de rechter gaan. Hierover leest u meer in de afhandeling van uw klacht. Daarnaast kunt u altijd een klacht indienen bij de toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens, wanneer u van mening bent dat u in uw rechten bent geschonden. Hierover leest u meer op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Accordion item is ingeklapt

Hoe de gemeente omgaat met persoonsgegevens en beveiligingsmaatregelen neemt, is beschreven in de beleidsnotities Privacybeleid Gemeente Nunspeet 2025-2028 en Privacybeleidskader Gemeente Nunspeet 2023-2024

Heeft u vragen over privacy? Neem contact op via ons mailadres privacy@nunspeet.nl

Voor algemene informatie over privacy kijkt u op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.


Wat vindt u van onze website?

  • Beoordeel deze pagina als goed (groene smiley)
  • Beoordeel deze pagina als neutraal (oranje smiley)
  • Beoordeel deze pagina als slecht (rode smiley)

Contact