Weblog wethouder Jaap Groothuis

Welkom, leuk dat u mijn weblog bezoekt. Ik ga regelmatig op persoonlijke titel schrijven over onderwerpen die mij als wethouder bezig houden, en die ik graag wil delen.

Als u wilt reageren of vragen heeft, dan kan dat via j.groothuis@nunspeet.nl. Ik wens u veel leesplezier.

April 2024

Goed nieuws voor onze woningzoekenden

30 april 2024
Vorige week heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan ’t Hul-Noord vastgesteld. Een plan dat er voor moet zorgen dat het ook voor onze jongeren en andere doelgroepen mogelijk wordt een betaalbare woning te bemachtigen in Nunspeet. We zijn vele jaren bezig geweest om dit voor te bereiden. Lang geleden is dit gebied al door de gemeenteraad aangewezen als zoeklocatie voor een nieuwe woonwijk. Het voorbereiden van een bestemmingsplan is een ingewikkeld proces dat zorgvuldig uitgevoerd moet worden. Een belangrijk onderdeel daarin is het participatieproces. Daar hebben we heel veel tijd in gestoken. We hebben met veel belanghebbenden aan de keukentafel gezeten, ons verhaal uitgelegd, en hun wensen en bedenkingen aangehoord. Vervolgens is het ontwerp-bestemmingsplan op onderdelen daarop aangepast. Ik snap dat een dergelijk plan niet door iederen met gejuich wordt ontvangen. Het is ook best ingrijpend wanneer je in je eigen woonomgeving geconfronteerd wordt met veranderingen. Maar we vinden het met elkaar ook belangrijk dat er voldoende betaalbare woningen komen, in het bijzonder voor onze eigen jongeren.

Graag wil ik nog iets benadrukken. Ik hoor nogal eens een reactie van mensen die bezwaren hebben tegen een plan: “We zijn niet of onvoldoende gehoord”. Wat ze vaak bedoelen is dat ze hun zin niet hebben gekregen. Maar dat wil niet zeggen dat het participatieproces niet goed is geweest. De gemeenteraad weegt zorgvuldig álle belangen bij het vaststellen van een plan. Van de bezwaarmakers, maar óók van de mensen voor wie we het doen. Minister De Jonge verwoordde het onlangs zo: “De stem van de woningzoekenden wordt te weinig gehoord, terwijl die van de ‘boze buurman’ overal luid en duidelijk klinkt. Het recht op uitzicht wordt zo belangrijker dan het recht op wonen”.  

Bezwaren tegen plannen nemen we serieus, maar we kunnen het niet iedereen naar de zin maken. In het belang van álle inwoners en bedrijven in onze gemeente moeten we niet stilstaan, maar blijven ontwikkelen en stappen vooruit zetten. Het gemeentebestuur moet daarbij vaak laveren tussen de belangen van omwonenden, de initiatiefnemer en het algemeen belang. En het zal altijd zo blijven dat het ‘algemeen belang’ vaak zwaarder weegt dan een ‘individueel belang’. We ‘horen’ daarbij zorgvuldig alle belanghebbenden, maar iédereen tevreden stellen, dat kunnen we helaas niet. Dat was zo, dat is zo en dat zal altijd zo blijven. 
Ik ben blij dat we weer veel woningzoekenden aan een woning kunnen helpen. 
 

Maart 2024

Algemeen belang versus individueel belang

25 maart 2024
De laatste tijd zien we dat er soms vraagtekens worden gezet bij besluiten van de gemeente. En dat mag. Maar omdat er door inwoners die hun ‘gelijk niet krijgen’ soms vage en suggestieve argumenten worden gebruikt in de media hecht ik eraan iets te verduidelijken.

Het is jammer dat mensen soms teleurgesteld zijn in het handelen van de gemeente. Maar dat is niet te voorkomen wanneer we besluiten nemen. Besluiten die vaak te maken hebben met de verdere ontwikkeling van de gemeente. Zeker als het gaat om woningbouw en bedrijfsvestiging moeten er stappen worden gezet. En dat betekent soms iets voor de directe woonomgeving van sommigen. Het is ook best even slikken wanneer je bijvoorbeeld je vrije uitzicht kwijt raakt, dat er gebouwd of ontwikkeld gaat worden in je eigen buurt. Dat was zo, is zo en zal ook altijd zo blijven. Bij de ontwikkeling van plannen is er altijd sprake van een zorgvuldige afweging van álle belangen. En dan gaat het ‘algemeen belang’ vaak voor een ‘individueel belang’, hoe vervelend ook voor iemand die het betreft.    

Ook voor wat betreft de vertrouwelijkheid van documenten hecht ik eraan duidelijk te maken waarom het gemeentebestuur soms een document niet openbaar wil maken. Laat ik een voorbeeld geven. U praat met een ambtenaar over een wens van u. Daarbij spreekt u openhartig over uw situatie. U wilt iets ontwikkelen, of bent juist tegen een ontwikkeling. De ambtenaar gaat hierover met mij in gesprek en geeft aan wat hij of zij hiervan vindt. Of de ambtenaar stuurt mij een mail of een memo over deze kwestie, met wat zijn of haar persoonlijke visie is in deze kwestie. Ik vind het dan principieel onjuist dat een dergelijke persoonlijke opvatting van een ambtenaar in de krant terecht kan komen. Juist in het begin van bepaalde ontwikkelingen moet álles op tafel kunnen komen om een bepaalde richting te kunnen kiezen. Met de wetenschap dat deze opvattingen door iedereen opgevraagd kunnen worden zal het gesprek wellicht anders verlopen en zal niet alle relevante informatie gedeeld worden om te komen tot een weloverwogen besluit. 
De intentie van de nieuwe Wet open overheid (Woo) is een ‘open en transparante overheid’. Dat zijn we, en dat willen we ook blijven. Alle documenten zijn opvraagbaar. Maar er zijn uitzonderingen, en daar is een persoonlijke beleidsopvatting van een amtenaar er één van. En daar is wat ons betreft de nieuwe Woo niet geheel duidelijk over. Daarom willen we duidelijkheid hierover van ons hoogste rechtsorgaan, de Raad van State.

Ik ben een mens, en zeker niet onfeilbaar. Maar ik hecht eraan te benadrukken dat álle besluiten – ook in de kwesties die de laatste tijd de pers halen - besluiten zijn van het college en de gemeenteraad, en niet van een wethouder. Alle besluiten zijn gebaseerd op de uitvoering van het Raadsprogramma. Wanneer een ontwikkelaar – wie het ook is – zich meldt met een plan dat past in de doelstellingen van het raadsakkoord, dan gaan we daarmee in gesprek.  Het college van B&W weegt álle belangen zorgvuldig af bij het nemen van een besluit, en ook onze volksvertegenwoordigers, de gemeenteraad, probeert steeds opnieuw in alle zorgvuldigheid en openheid besluiten te nemen die het beste zijn voor onze totale brede samenleving. En dat is soms best moeilijk. Wanneer alle besluitvormingsprocedures goed zijn doorlopen, dan is het resultaat een weloverwogen besluit. In het belang van de samenleving!

Daarna zijn er voor wie dat wil nog de bezwaar- en beroepsmogelijkheden. Wanneer die zijn doorlopen moet iedereen accepteren dat dát de te accepteren werkelijkheid is. En dat zal soms betekenen dat het voor enkelen een teleurstelling is. Dat is jammer, maar het algemeen belang gaat toch echt altijd vóór een individueel belang! 
    

Februari 2023

Bedrijvenstrip, goed voor Elspeet en goed voor de das….

23 februari 2022
Met belangstelling lees ik de berichtgeving over de uitspraak van de Raad van State dat de bedrijvenstrip Elspeet ontwikkeld mag gaan worden omdat er geen sprake is van aantasting van het foerageergebied van de das. Vanzelfsprekend ben ik blij met deze uitspraak. Het is goed voor Elspeet, de aanleg voorziet zeker in een behoefte voor het lokale bedrijfsleven.

Helaas wordt door sommigen de indruk gewekt dat ‘de das’ de grote verliezer hier van is, omdat het leefgebied van de das aangetast zou worden. Dat wil ik graag recht zetten. Vanaf het allereerste begin is onze inzet geweest om de bedrijvenstrip in Elspeet op een dusdanig manier te ontwikkelen dat het leefgebied van de das er niet op achteruit gaat. Ik durf te zeggen dat we er in geslaagd zijn het terrein zo vorm te geven dat het ook voor de das een vooruitgang is. Zo is het maisland al omgevormd tot grasland en zijn er houtwallen aangelegd met bomen en planten die – volgens ecologen – goed passen bij het leefgebied van de das.

We gaan nu het bouwrijp maken voorbereiden. In april verwacht ik meer duidelijkheid over de planning en de aanleg van de nutsvoorzieningen.

November 2022

Niet moeilijk doen als het makkelijk kan…..

11-11-2022
Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden. Deze Wet regelt het recht op informatie over alles wat de overheid doet. Het is de opvolger van de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) en is bedoeld om de overheid transparanter te maken. Zo krijgt iedereen meer inzicht in het handelen van de overheid, en dus ook van het Nunspeetse gemeentebestuur. Belangrijk uitgangspunt is dat iedereen recht heeft op toegang tot publieke informatie en dat alle overheidsinformatie in beginsel openbaar is.    

Als gemeentebestuur vinden we die openheid belangrijk. Op diverse manieren is te volgen welke besluiten het college van B&W neemt, en ook de werkwijze van de raadscommissies en gemeenteraad is te volgen, o.a. via de gemeentelijke website en RTV-Nunspeet. Het is voor iedereen mogelijk besluiten of documenten op te vragen. Dat kan simpel door de gemeente te vragen een besluit of document te sturen of te mailen. Maar dat kan ook door een formeel ‘Woo-verzoek’ in te dienen.

De laatste tijd krijgen we nogal wat formele ‘Woo-verzoeken’. En die nemen we uiteraard serieus. Maar wat velen niet weten is dat voor een dergelijk formeel verzoek een voorgeschreven proces geldt. Er moet bepaald worden of het verzoek juridisch klopt (of het voldoet aan de vormvereisten), of er sprake is van uitzonderingsgronden, er moet een gemotiveerd besluit genomen worden op het verzoek en er moet bepaald worden of en hoe de documenten worden verstrekt. Er geldt een termijn van vier weken voor de afhandeling van een Woo-verzoek. Deze termijn kan met twee weken worden verleng bij een omvangrijk of complex verzoek.

De afhandeling van een Woo-verzoek kost de ambtelijke organisatie tijd. En ik durf te zeggen onnodig veel tijd. Want voor een verzoek om informatie, besluit of document is het meestal helemaal niet nodig een formeel Woo-verzoek in te dienen. Wilt u informatie? Bel of mail ons. En we gaan voor u aan de slag.

Voor alle duidelijkheid, een Woo-verzoek blijft natuurlijk altijd mogelijk. Maar wanneer u ons ‘gewoon’ vraagt om informatie, dan heeft u het veel sneller. En het scheelt ons onnodige procedures en veel tijd die we graag inzetten op plekken waar het echt nodig is.

Dus, niet moeilijk doen als het makkelijk kan!

Jaap Groothuis, wethouder.    

September 2022

Dierenwelzijn

8 september 2022

De afgelopen weken was het prachtig weer. Genieten van al het moois wat onze gemeente te bieden heeft. In mijn geval met name de natuur: de uitgestrekte  weilanden met schapen, koeien en paarden. Schuilen voor de regen hoefde eigenlijk niet, want de dagen waren warm en droog. Was het te warm, dan naar het bos waar al het groen zorgt voor heerlijke verkoeling.

We zullen er aan moeten wennen dat de zomers warmer worden. En daar moeten we als gemeente dan ook op inspringen. Klimaatadaptatie en hittestress zijn actueler dan ooit. Niet alleen voor ons als mens, maar ook voor onze dieren. Ook zij moeten een plek hebben waar ze even de verkoeling op kunnen zoeken als het hartstikke warm is, kunnen ontsnappen wanneer ze veel last hebben van vliegen en dazen of juist wanneer de regen met bakken naar beneden komt.

Een aantal jaren geleden heeft de gemeenteraad besloten om dit in de bestemmingsplannen mogelijk te maken. Door de tijd heen zijn, zoals het vaak gaat met dit soort mogelijkheden, zijn de spelregels een paar keer bijgesteld, omdat het onvoldoende duidelijk was of dat er tegen belemmeringen aangelopen werd die niet wenselijk waren. Er zijn al diverse schuilstallen vergund en ook een aantal aanvragen zijn afgewezen.

Een paar jaar geleden werd hier ook in verschillende dierenvakbladen nadrukkelijk aandacht voor gevraagd. Dit was dan ook de hoofdreden dat we dierenwelzijn zwaarder lieten meetellen in onze afweging. Daar staan we nog steeds achter en de komende tijd worden er nog weer aanpassingen voorgesteld om het doel (beschermen van dieren) nog beter te borgen en te kunnen vergunnen. Tegelijkertijd willen we ervoor zorgen dat er op termijn geen gebouwtjes blijven staan die niet meer de functie hebben waarvoor ze opgericht zijn.

Juli 2022

De routekaart….

29 juli 2022
In de afgelopen periode heb ik met meerdere boeren gesproken. Over hun zorgen, hun frustraties, hun ergernissen. Wat mij opvalt is dat de boeren best bereid zijn om hun deel in de oplossing van het probleem te leveren, maar dat ze vooral moeite hebben met de aanpak tot dusver.  

De veelbesproken ‘kaart’ van minister Van der Wal is van tafel. Wat mij betreft een goede zaak. In plaats daarvan hebben we een ‘routekaart’ nodig, een kaart die duidelijk maakt op welke wijze we door een zorgvuldige en integrale aanpak uit de stikstofcrisis kunnen komen. Een kaart die de boeren perspectief biedt en duidelijk maakt op welke wijze niet alleen de boeren, maar alle betrokken sectoren hun bijdrage moeten leveren aan de oplossing van het probleem. 

In de gesprekken met de boeren heb ik het belang onderstreept om vooral deel te nemen aan de komende gesprekken met de provincie hierover. Met elkaar om tafel, om te werken aan een doordachte aanpak die recht doet aan de bescherming van de natuur, maar ook perspectief biedt aan de toekomst van de agrarische sector.   

Ook wij krijgen verschillende reacties op de vele omgekeerde vlaggen als uiting van de grote zorgen onder agrariërs. Er zijn ook mensen in onze samenleving die moeite hebben met het op deze manier gebruiken van de Nederlandse vlag. Ik heb ook aandacht voor hun beleving en probeer dat mee te nemen in de keuzes die we maken. Wat mensen op eigen terrein doen is aan hen zelf. Maar de overheid is verantwoordelijk voor de openbare ruimte. Ik heb de boeren tijdens de gesprekken meegegeven na te denken over een einddatum van het vlaggenprotest langs de wegen. Daar praten we binnenkort verder over. In gesprek blijven, dat is mijn routekaart.


Perspectief….

12 juli 2022
Op veel plekken in Nederland – en ook in onze gemeente -  zien we uitingen van de bezorgdheid waar veel boerengezinnen nu mee te maken hebben. Ik deel die bezorgdheid. Dat we zuinig moeten zijn op onze leefomgeving en natuurgebieden snapt iedereen. Voor ons, maar vooral ook voor de generaties na ons. Dat er wat veranderen moet is duidelijk, maar dan wel op basis van de meest recente daadwerkelijk gemeten gegevens. Er zijn meer bronnen die emissie veroorzaken. Er moet een compleet maatregelenpakket bedacht worden samen met alle betrokken sectoren, op een wijze die het zo nodige perspectief biedt voor de belangrijke agrarische sector.

Afgelopen week was ik op een informatieavond in Hulshorst waar we spraken over de tijdelijke huisvesting van Oekraïense vluchtelingen op chaletpark Landrust. Op dit moment zijn de vluchtelingen onder andere bij veel particulieren in onze gemeente ondergebracht. Ook deze vluchtelingen hebben behoefte aan perspectief, al is het niet eenvoudig om hun dat te bieden. Hun huizen zijn door de Russische strijdkrachten in puin geschoten. Niemand weet hoe en wanneer terugkeer naar hun thuisland mogelijk is, hoe graag ze dat ook willen.

Ook bij de aanwezige Hulshorsters op de informatieavond proefde ik de behoefte aan perspectief. Er was begrip voor de noodzakelijke opvang. Maar 15 chalets voor maximaal 75 personen op Landrust. Hoe lang gaat het duren? Is 5 jaar echt de max? En als de vluchtelingen weer terug gaan, wat gebeurt er dan met de chalets?

In de gemeenteraadsvergadering heb ik nadrukkelijk aangegeven dat we hopen dat de termijn aanzienlijk korter zal zijn dan 5 jaar. We hebben ook niet voor niets gekozen voor verplaatsbare chalets. We gaan samen met Hulshorsters nadenken over een ‘masterplan sportpark Hulshorst', en wanneer op termijn hiervoor de schop in de grond gaat dan proberen we een ander locatie te zoeken voor de chalets van de vluchtelingen. En, mochten ze eerder weer terug kunnen naar hun thuisland, dan verdwijnen de chalets weer. Over de angst dat de chalets na vertrek van de vluchtelingen een andere invullingen krijgen kan ik kort zijn, dat is niet de bedoeling. En mochten er te zijner tijd andere ideeën zijn, dan wordt dat door de gemeenteraad bepaald, maar in samenspraak met het de Hulshorsters. Dat perspectief kan ik hun bieden.

Wat vindt u van onze website?

Groene smiley (positief)Oranje smiley (neutraal)Rode smiley (negatief)

Contact