Organisatiestructuur

Organogram


Accordion item is ingeklapt

De gemeenteraad is het hoogste bestuursorgaan in onze gemeente en wordt ondersteund door de griffie. De gemeenteraad geeft aan wat er in een gemeente moet gebeuren en ziet toe op het werk van de burgemeester en wethouders. De gemeenteraad gaat over de financiën van de gemeente en stelt ieder jaar de begroting vast.

Het college van burgemeester en wethouders (ook wel college van B&W genoemd) vormt het dagelijks bestuur van de gemeente. De bevoegdheden die het college heeft, liggen vast in de Gemeentewet.

De burgemeester is voorzitter van het college van Burgemeester en Wethouders en voorzitter van de gemeenteraad. Daarnaast heeft de burgemeester ook een aantal zelfstandige taken. De burgemeester bewaakt de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening, ziet erop toe dat goed wordt samengewerkt met andere overheden en is onder meer verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde.

De directie wordt gevormd door de gemeentesecretaris en de directeur. De gemeentesecretaris is eindverantwoordelijk. Zij geven gezamenlijk leiding aan de ambtelijke organisatie. Hierin worden zij ondersteund door een stafteam bestaande uit twee directieadviseurs, een projectsecretaris en twee secretarieel medewerkers. Een van de directieadviseurs fungeert tevens als directiesecretaris.

De ambtelijke organisatie bestaat uit tien teams:

  • Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting
  • Vergunningen, Toezicht en Handhaving
  • Civiele Werken
  • Groen en Landschap
  • Samenleving
  • Sociaal
  • Financien
  • Informatie
  • Personeel, Organisatie en Communicatie
  • Publiek

Deze teams zijn voor de inhoudelijke behandeling van zaken onderverdeeld in drie domeinen: domein Ruimte, domein Sociaal en domein Bedrijfsvoering en Dienstverlening.

Binnen domein Sociaal bestaat er ook nog een Programma Sociaal domein. Dit programma wordt aangestuurd door de Programmamanager Sociaal domein.

Door de gehele organisatie heen wordt behalve in teams ook in projectgroepen en werkgroepen gewerkt.

Accordion item is ingeklapt

Globale taken van de drie domeinen

Domein Ruimte 

De teams in domein Ruimte houden zich voornamelijk bezig met de fysieke leefomgeving. Hierbij gaat het om ontwikkeling van ruimtelijk beleid en ruimtelijke projecten, maar ook het maken van bestemmingsplannen en verlenen van vergunningen. Beheer en onderhoud van de openbare ruimte behoren ook tot het ruimtelijk domein. Thema’s als duurzaamheid, handhaving en ver-keer vallen ook binnen dit domein.

Domein Sociaal

Alle werkzaamheden rondom werk, participatie, zelfredzaamheid, onderwijs, zorg en welzijn worden verricht door de teams binnen domein Sociaal. Zij doen dit op basis van de Wet Maat-schappelijke Ondersteuning, de Participatiewet, onderwijswetgeving, de Jeugdwet en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Verder wordt binnen domein Sociaal gewerkt aan opgaven op het gebied van kunst, cultuur, economie, sport, recreatie en toerisme.

Domein Bedrijfsvoering en Dienstverlening

Binnen het domein Bedrijfsvoering en Dienstverlening vallen alle teams die de gemeentelijke or-ganisatie ondersteunen in haar werkzaamheden, zoals ICT, postafhandeling en Financiën. Ook het team Publiek, dat de dienstverlening voor onze inwoners mogelijk maakt, valt hieronder. Denk hierbij aan de receptie, burgerzaken en het klantcontactcentrum (KCC). Onder het team Personeel, Organisatie en Communicatie valt HR, communicatie, juridische zaken en facilitaire zaken.

Accordion item is ingeklapt
  • Mr. A. Heijkamp en mr. P.F.A. Klein

Wat vindt u van onze website?

Groene smiley (positief)Oranje smiley (neutraal)Rode smiley (negatief)

Contact