Ondersteuning in uw dagelijks leven

Ervaart u beperkingen in uw huishouden of woning? Vindt u het moeilijk om zich binnen en/of buiten de woning te verplaatsen? Of is het door uw beperking lastig om deel te nemen aan dagelijkse activiteiten? Dan kunt u ondersteuning aanvragen door een melding te doen via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

Wijziging eigen bijdrage Wmo 2024

De eigen bijdrage (het abonnementstarief) voor hulp of ondersteuning uit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is per 1 januari 2024 veranderd. Het abonnementstarief is van € 19,- naar € 20,60 per maand gegaan. Dit besluit is genomen door de minister voor Langdurige Zorg en Sport in verband met stijgende kosten voor voorzieningen en inflatie. Inwoners die gebruikmaken van ondersteuning uit de Wmo zijn over deze wijziging in november geïnformeerd door het CAK.  

Meer informatie

Wilt u meer willen weten over deze wijziging? Dan kunt u contact opnemen met het CAK of via telefoonnummer 0800 1925. Voor algemene vragen over de Wmo kunt u mailen naar gemeente@nunspeet.nl of bellen met (0341) 25 99 11.

Welke hulp is mogelijk?

Ondersteuning bij het huishouden

Soms lukt het niet om zelf uw huishouden te doen. Bijvoorbeeld door ziekte of een beperking. Hulp in de huishouding kan dan een oplossing zijn. Welke hulp of begeleiding u krijgt, is afhankelijk van de beperkingen die u ervaart. De gemeente kan dan samen met u kijken wat u zelf nog kunt doen, wat uw omgeving voor u kan betekenen en of er eventueel nog andere oplossingen nodig zijn. De gemeente bespreekt samen met u wat er mogelijk is en stelt een beschikking op waarin staat welke hulp en hoeveel hulp u krijgt.

Ondersteuning bij langer zelfstandig thuis wonen

Misschien kunt u niet meer zonder hulp thuis wonen. Dit kan komen door uw gezondheid of door sociale problemen. U kunt bijvoorbeeld klusjes in huis niet meer zelf doen. Of u komt niet meer zelfstandig naar de tweede verdieping van uw huis. Het kan ook zijn dat u moeite heeft met het bijhouden van uw administratie of dat u door problemen dakloos dreigt te worden.

Vaak willen mensen in uw omgeving helpen. Denk aan uw partner of (inwonende) kinderen. Maar ook andere familieleden, vrienden en buren. Ook kunt u zich met uw hulpvraag melden bij het Wmo-loket van de gemeente. Samen wordt er gekeken naar wat u zelf kunt doen en hoe mensen uit uw omgeving kunnen helpen.

Rolstoel en vervoer

Is reizen lastig voor u, bijvoorbeeld omdat reizen met het openbaar vervoer niet lukt of omdat u niet meer kunt fietsen? En zijn de afstanden te ver om zonder vervoermiddel af te leggen? Onze Wmo-consulent kan met u meedenken over een oplossing.

Vaak willen mensen in uw omgeving helpen. Denk aan uw partner of (inwonende) kinderen. Maar ook andere familieleden, vrienden, buren of vrijwilligers via welzijnsorganisaties. Ook kunt u zich met uw hulpvraag melden bij de gemeente. De gemeente gaat dan met u in gesprek en onderzoekt de mogelijkheden. De gemeente kijkt naar wat u zelf kunt doen en of mensen in uw omgeving kunnen helpen.

Wmo-contact

Heeft u vragen over de Wmo? Dan kunt u bellen met de gemeente via (0341) 25 99 11 of u kunt het contactformulier invullen.

Wmo-melding

Ervaart u problemen en wilt u een melding doen om ondersteuning te ontvangen? U kunt een Wmo-melding doen op verschillende manieren:

  • u kunt een melding doen via het digitale Wmo-meldingsformulier;
  • ook kunt u het Wmo-meldingsformulier (pdf, 1.54 MB) downloaden, invullen en per post naar ons versturen;
  • u kunt uw melding doorgeven bij de receptie in het gemeentehuis. Geef aan dat u een melding voor de Wmo wilt doen;

Wij nemen contact met u op over de verdere afhandeling van uw melding en maken een afspraak voor een keukentafelgesprek. Een onderzoek vindt zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen zes weken plaats. Het keukentafelgesprek vindt bij u thuis plaats. Als u dat prettiger vindt, kunt u ook naar het gemeentehuis komen. U kunt dat aangeven als u gebeld wordt om een afspraak in te plannen.

Keukentafelgesprek

Bij dit gesprek mag iemand aanwezig zijn, bijvoorbeeld uw partner, familielid of een cliëntondersteuner. Voorafgaand aan dit gesprek kunt u alvast nadenken over:

  • welk probleem u ervaart;
  • wat u zelf kunt doen;
  • of er mensen in uw omgeving zijn (vrienden, familie, buren) die u kunnen helpen;
  • of er bestaande voorzieningen zijn waar u gebruik van kunt maken.

Meer informatie

Lees meer over ondersteuning in uw dagelijks leven op socialekaartnunspeet.nl.

Meer informatie over het sociaal domein binnen de gemeente Nunspeet is te vinden in het lntegraal beleidsplan sociaal domein (te vinden op overheid.nl).

Wat vindt u van onze website?

Groene smiley (positief)Oranje smiley (neutraal)Rode smiley (negatief)

Contact