Op Goede Vrijdag (18 april a.s.) zijn het gemeentehuis en de gemeentewerf gesloten. 

Wmo-loket

Het Wmo-loket is de plek waar u zich meldt als u hulp van de gemeente wilt. Dit doet u als u deze hulp zelf niet kunt regelen.

Als u hulp zoekt, neemt u de volgende stappen door:

  1. Hulp zoeken begint in uw eigen netwerk. Dit betekent bij de mensen die u kent. Denk hierbij aan huisgenoten, familie, vrienden, kennissen of buren.
  2. In de gemeente Nunspeet zijn veel organisaties die u kunnen helpen. Ook zijn er in elke buurt wijkcentra en vrijwilligers actief. Hulp van deze mensen is vaak (bijna) kosteloos en iedereen mag er gebruik van maken.
  3. U heeft stap 1 en stap 2 gedaan maar er is geen oplossing gekomen. Dan kunt u hulp aanvragen bij de gemeente vanuit de Wmo. De gemeente bepaalt of u in aanmerking komt.

Accordion item is ingeklapt

Kijk eerst of uw vraag en antwoord op de website staat.
Als uw vraag er niet bij staat, neemt u contact op met de gemeente. U kunt een e-mail sturen naar wmoloket@nunspeet.nl  of bellen naar (0341) 25 99 11.

Accordion item is ingeklapt

Ervaart u problemen en wilt u een melding doen om ondersteuning te ontvangen? U kunt een Wmo-melding doen op verschillende manieren:

  • u kunt een melding doen via het digitale Wmo-meldingsformulier;
  • ook kunt u het Wmo-meldingsformulier (pdf, 1.54 MB) downloaden, invullen en per post naar ons versturen;
  • u kunt uw melding doorgeven bij de receptie in het gemeentehuis. Geef aan dat u een melding voor de Wmo wilt doen.

Heeft u hulp nodig bij het maken van een Wmo-melding? Daarvoor kunt u terecht bij welzijnsorganisaties en cliëntondersteuners. 

 

Accordion item is ingeklapt

Na uw aanmelding, volgen de volgende 7 stappen.

1. Bevestiging

Nadat u zich heeft aangemeld, krijgt u een bevestiging. Soms is er extra informatie nodig. Een Wmo-consulent van de gemeente neemt dan contact met u op.

2. Uitnodiging voor een gesprek

Wij proberen binnen 5 werkdagen contact met u op te nemen voor de uitnodiging voor een gesprek. Op dit moment zijn er veel inwoners die een gesprek met de gemeente willen. Het kan daarom zijn dat dit langer duurt dan u van ons gewend bent.

3. Het gesprek

Het gesprek noemen we ook wel het keukentafelgesprek. Dit gesprek duurt ongeveer 1 uur en vindt meestal bij u thuis plaats. Het doel van het gesprek is om te kijken welke hulp bij u past. Het gesprek doet u met een Wmo-consulent van de gemeente. In het gesprek vertelt u waar u hulp bij nodig heeft en wat uw situatie is. We kijken samen naar wat goed gaat en waar het minder lukt. Daarna kijken we waar passende hulp te vinden is.
U bepaalt zelf of u het gesprek alleen of samen met iemand wilt doen. Dit kan een vriend of familielid zijn. Wilt u het gesprek niet alleen doen maar kan er niemand met u mee? Dan kunt u een cliëntondersteuner om hulp vragen. Ga naar Onafhankelijke cliëntondersteuning voor meer informatie.
U kunt zich voorbereiden op het gesprek door op alvast op te schrijven waar u hulp bij nodig heeft en welke oplossing u zelf in gedachte heeft. Daarnaast kunt u papieren met belangrijke informatie meenemen naar het gesprek. Bijvoorbeeld een onderzoeks- verslag, zorgplan of behandelplan van uw huisarts, behandelaar of hulpverlener.

4. Na het gesprek

Als het gesprek is geweest, krijgt u een gespreksverslag van wat er besproken is. Dit krijgt u van de Wmo-consulent met wie u heeft gesproken. In het verslag staat ook wat u nu verder kunt doen. Dit noemen we het advies.
U bepaalt zelf of u het eens bent met het advies. Daarna beslist u of u een aanvraag doet voor een Wmo-voorziening. Als u vragen heeft, neemt u contact op met de Wmo-consulent met wie u het gesprek heeft gehad.

5. De aanvraag

Als u besluit om een aanvraag te doen voor een Wmo-voorziening, laat u dit weten aan de Wmo-consulent. De gemeente start dan een onderzoek. In dit onderzoek bekijkt de gemeente of u in aanmerking komt voor hulp vanuit de gemeente. Na het onderzoek volgt het besluit.

6. Het besluit

Als er een besluit is genomen, wordt er een brief gemaakt. Deze brief wordt een beschikking genoemd. In de beschikking staat of u in aanmerking komt voor hulp vanuit de gemeente.
Als u in aanmerking komt, staat er in de beschikking welke hulp of hulpmiddel u krijgt en onder welke voorwaarden.
Als u niet in aanmerking komt, staat er in de beschikking waarom uw aanvraag is afgewezen. Bent u het niet eens met het besluit? Dan kunt u een bezwaar indienen. In de brief van de beschikking staat hoe dit werkt.

7. De hulp

Nadat het besluit is genomen en uw aanvraag is goedgekeurd, wordt uw hulp of hulpmiddel aangevraagd. 

Accordion item is ingeklapt

U kunt contact opnemen door een e-mail te sturen naar wmoloket@nunspeet.nl of door te bellen naar (0341) 25 99 11.

Accordion item is ingeklapt
  • Op de pagina Wmo uitgelegd leest u meer informatie over de Wmo en wat dit precies inhoudt. 
  • Op socialekaartnunspeet.nl vindt u meer informatie over ondersteuning in het dagelijkse leven. 
  • Wilt u meer informatie over het sociaal domein binnen de gemeente Nunspeet? Dat kunt u vinden in het Integraal beleidsplan (te vinden op overheid.nl).

Contact